Archiwum
Rozpowszechniana w kręgach permanentnych malkontentów i ignorantów opinia jakoby od połowy czerwca do końca września życie uniwersyteckie zamierało po raz kolejny doznała bolesnej falsyfikacji. A to za sprawą I Międzynarodowego Sympozjum Artystyczno-Naukowego, które odbywało się w dniach 22-31 lipca 2011 roku w Szymbarku (k. Gorlic). Pomysłodawcą i wszędobylskim koordynatorem tego przedsięwzięcia był dr hab. Marek Olszyński (prof. UR), który wraz z dr. Antonim Niklem reprezentował głównego organizatora Sympozjum, czyli Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Zobacz również:
http://www.patocka.eu/sympozja-i-plenery/i-sympozjum-artystyczne/sprawozdanie.html,
http://www.patocka.eu/sympozja-i-plenery/i-sympozjum-artystyczne.html
Za przygotowanie Panelu Dyskusyjnego – stanowiącego integralną cześć Sympozjum – odpowiadał dr hab. Artur Mordka (prof. UR), który reprezentował także Stowarzyszenie Fenomenologiczne im. Jana Patočki – współorganizatora wielu naukowych i artystycznych projektów realizowanych na naszym Uniwersytecie (m.in. cyklu Spotkań Patočkowych). Ponadto, znaczącą pomoc w przygotowaniu Sympozjum odegrały: Muzeum – Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, które m.in. udostępniły na potrzeby panelu salę konferencyjną znajdującą się w XVI wiecznym Kasztelu w Szymbarku, a także Koło Naukowo-Artystyczne Studentów Wydziału Sztuki UR „Razem”, którego członkowie z dużym zaangażowaniem brali udział we wszystkich pracach organizacyjnych, zapewniając m.in. fotograficzną rejestrację całego projektu.
Organizatorzy Sympozjum, nabrawszy doświadczenia w ostatnich latach przy przygotowaniu podobnych, aczkolwiek dużo skromniejszych projektów, postanowili w tym roku uczynić kolejny krok, zapraszając do współpracy kilka ośrodków akademickich z kraju i z zagranicy. Na zaproszenie pozytywnie odpowiedziały następujące ośrodki: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Kean University z New Jersey (USA), School Of Visual Arts z Nowego Jorku (USA), Narodowa Akademia Sztuk Pięknych we Lwowie (Ukraina) oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu.
Dwa zasadnicze cele przyświecały organizatorom Sympozjum. Po pierwsze, ideą tego projektu było połączenie doświadczeń dydaktycznych w pracy artystycznej z młodymi adeptami sztuk plastycznych z analizami i dyskusjami podejmowanymi przez teoretyków sztuki. Dlatego Sympozjum składało się z dwóch komplementarnych części: pleneru malarskiego i panelu dyskusyjnego. Intencją organizatorów było, by studenci biorący udział w Sympozjum nie tylko doskonalili się pod okiem swoich nauczycieli we właściwym wykorzystywaniu odpowiednich środków artystycznego wyrazu, ale ponadto, by mogli uczestniczyć w intelektualnym fermencie i krytycznej recepcji dotyczącej idei i wartości w sztuce. Drugim ważnym celem była konfrontacja różnych środowisk akademickich i możliwość porównania ich systemów dydaktycznych oraz wspólna analiza efektów kształcenia artystycznego w zakresie plastyki.
Oba zamierzone cele udało się zrealizować zaskakująco – jak na pierwszy raz – dobrze. Tygodniowy plener malarski, mimo nienajlepszej pogody, obfitował w wiele ciekawych spotkań i wydarzeń, które charakteryzowały się zarówno momentami wyjątkowego napięcia towarzyszącego pracy twórczej, jak i koniecznymi w takich sytuacjach chwilami ludycznego rozprężenia.
30 lipca zebrało się profesjonalne jury pod przewodnictwem prorektora krakowskiej ASP prof. Łukasza Konieczko, które oceniło dorobek artystyczny pleneru. Po ponad godzinnych obradach do ścisłego finału zakwalifikowało się trzynaście osób, a w tym gronie aż pięciu studentów (bądź młodych absolwentów) UR. Jednak dopiero ostatni etap obrad jury, w którym przyznano główne nagrody okazał się prawdziwym sukcesem naszego Uniwersytetu.
Pierwszą nagrodę Grand Prix – tj. nagrodę Rektora ASP w Krakowie wraz z propozycją wystawy indywidualnej w Galerii ART Michała Liszki – otrzymała Pani Barbara Szal-Porczyńska, tegoroczna absolwentka Wydziału Sztuki UR, za zestaw oryginalnych prac malarskich. Nagrodę Drugą – Dziekana Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego (z propozycją wystawy indywidualnej w Galerii ART Michała Liszki) – zdobyła Pani Magdalena Uchman (także absolwentka UR) za dwie bardzo interesujące kompozycje grafiki warsztatowej.
Nagrodę Trzecią – Dyrektora Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach (oraz propozycję udziału w elitarnym, bieszczadzkim plenerze w Pensjonacie Kulbaka) otrzymała za swoje prace malarskie Pani Debora Suszek, reprezentująca PWSZ w Nowym Sączu.
Ponadto, jedno z czterech równorzędnych wyróżnień otrzymał Pan Piotr Kolanko student Wydziału Sztuki UR. Podsumowując, możemy śmiało uznać tegoroczne Sympozjum za ogromnych sukces nie tylko organizacyjny, ale także dydaktyczny i artystyczny.
Najciekawsze prace wszystkich uczestników Sympozjum, reprezentujących tak różne uczelnie, techniki i środki plastycznego wyrazu, a także zróżnicowane indywidualne style i tematy, będą wkrótce prezentowane na kilku wystawach (m.in. w Szymbarku, Limanowej, Nowym Targu, Nowym Sączu, Bytomiu, Częstochowie, Krakowie i Rzeszowie). Planowane jest też wydanie katalogu zawierającego nie tylko reprodukcje wybranych prac, ale również zestaw referatów wygłoszonych podczas panelu dyskusyjnego.
Temat towarzyszącego plenerowi spotkania teoretyków sztuki brzmiał: Komu potrzebny jest jeszcze mistrz? Profesor Mordka zaprosił do panelu dyskusyjnego wielu ciekawych, a zarazem reprezentujących różne zawody i doświadczenia prelegentów. W tym gronie byli aktywni wykładowcy-artyści, krytycy sztuki, filozofowie i estetycy. Analizy i dyskusje obejmowały różne punkty widzenia, ale co do kilku podstawowych intuicji udało się uzyskać prowizoryczną zgodę. „Mistrz” okazał się pojęciem dialogicznym, związanym przede wszystkim z relacją z uczniem, a poza kontekstem dydaktyki mistrzem może być również na przykład krytyk sztuki bądź marszand czy właściciel galerii. W dyskusji większość uczestników panelu uznała, że współczesne pojęcie mistrza uniezależnia go i od przypisanego mu tradycyjnie wyjątkowego kunsztu, fachowości czy talentu, ale także od wybitnych umiejętności dydaktycznych i od innych ogólnoludzkich bezcennych walorów, jak np. etyczna nieskazitelność. A jednak w konkluzji przeważała opinia, że prowokacyjnie obwieszczany światu brak potrzeby mistrza jest prognozą przedwczesną i nieuzasadnioną. Innymi słowy, póki mistrz jest, a jest, najwyraźniej jest też potrzebny.
Warto odnotować, że w panelowej dyskusji z dużym zainteresowaniem i aktywnością brali udział studenci uczestniczący w plenerze. Z drugiej strony, paneliści i teoretycy z zainteresowaniem obserwowali pracę młodych artystów oraz formułowane na bieżąco (przez nauczycieli i opiekunów) pod ich adresem oceny i wskazówki.
Sympozjum było niewątpliwie sukcesem, a to zapewne dlatego, że nad jego dobrym przebiegiem i świetną atmosferą czuwał świętej pamięci Włodzimierz Kotkowski, wspaniały pedagog i artysta, profesor krakowskiej ASP. Jego niespodziewana śmierć, która miała miejsce kilka tygodni przed rozpoczęciem Sympozjum w bolesny sposób uzmysłowiła wszystkim jego uczestnikom, jak bardzo potrzebni są w naszym życiu Prawdziwi Mistrzowie.
dr Marek Kornecki
Prezes Stowarzyszenia
Fenomenologicznego im. Jana Patočki
www.patocka.eu