<< Cofnij
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galerie/2019/01 styczeń/2019.0.11DWOR_LIGEZA_fotografie

Krzysztof Ligęza "Axis mundi: kapliczki i krzyże przydrożne" / fotografia

Wystawy

11 stycznia 2019 - 13 lutego 2019

Dwór Karwacjanów

Wernisaż odbył się 11 stycznia a wystawę można oglądać do 13 lutego 2019 roku. Serdecznie zapraszamy.
{gallery}galerie/2019/01 styczeń/2019.0.11DWOR_LIGEZA_fotografie{/gallery}

Krzysztof Ligęza
Rocznik ‘79. Absolwent polonistyki i studium dziennikarskiego, fotograf z wyboru. Od dziecka zafascynowany tym, iż człowiek postrzega przestrzeń w sposób prawdopodobnie niedostępny dla innych stworzeń. W rzeczywistości elektryzuje go najbardziej flirt światłości i świadomości oraz relacja człowiek-natura-sacrum. Najczęściej fotografuje krajobraz jako pole niezwykle otwarte (zarówno fizycznie, jak i semantycznie), ale nie stroni od innych obrazów. Autor i uczestnik wystaw indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i za granicą. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP (2018). Laureat wyróżnień w m.in. International Photography Awards, Los Angeles, USA (edycja 2013, 2012 i 2011), Prix de la Photographie, Paryż (2012), Landscape Photographer of the Year(Londyn, 2010); Wanderlust Travel Photo of the Year (Londyn, 2010).

Przedmiotem wystawy jest autorski cykl
Axis mundi: kapliczki i krzyże przydrożne, który był realizowany w latach 2012-2018. Działania twórcze ukierunkowano w nim na rejestrację aktywności lokalnych społeczności na terenie Małopolski w kontekście zanikającego zwyczaju modlitw przy kapliczkach i krzyżach przydrożnych, które stanowią jeden z najbardziej charakterystycznych elementów polskiego krajobrazu kulturowego.

Wystawa ma charakter multimedialny. Zostaną podczas niej zaprezentowane wielkoformatowe fotografie, panoramy 3D oraz nagrania dźwiękowe. Ekspozycji będzie ponadto towarzyszył katalog, w którym zamieszczono wybrane obrazy oraz tekst autorstwa znanego historyka i krytyka sztuki, dr Krzysztofa Jureckiego.

Istotą cyklu jest refleksja nad relacją: człowiek-natura-sacrum. Ważną rolę pełni w nim zagadnienie oddziaływania przestrzeni krajobrazu jako czynnika kształtującego przeżycia duchowe oraz więzy wspólnotowe.

Tradycja budowania i odprawiania modłów przy obiektach takiego rodzaju ma swoje źródło zarówno w religii chrześcijańskiej, jak i wierzeniach przedchrześcijańskich (miejsca kultowe, kamienie, posągi, słupy, święte drzewa i gaje; laralie).

Z uwagi na proweniencję tradycji istotna jest topografia przestrzeni. Wizualnej analizie poddano usytuowanie, specyfikę obiektów, wygląd i zachowanie wiernych, a także aspekty zw. z postrzeganiem i odczuwaniem czasu w jego antropologicznym wymiarze (cykliczność i linearność).

Zróżnicowane usytuowanie oraz otoczenie kapliczek i krzyży przywodzą na myśl ideę środka: osi kosmicznej – axis mundi. Pochodzi ona od religioznawcy Mircea Eliadego. W rozważaniach nad sakralnym wymiarem czasu i przestrzeni Eliade zwrócił uwagę na wielorakie formy przejawiania się świętości, analizując je w szerokim kontekście antropologicznym (archetypy, mity i symbole). Słynny myśliciel wskazał, że ludzka tęsknota za „pełnią bytu” wiąże się z odniesieniem do centrum – przestrzeni o wymiarze sakralnym. Czym jest „środek świata”? To sfera, gdzie następuje przemiana chaosu w kosmos – rzeczywistość uporządkowaną. Sfera szczególna, gdzie niebo łączy się z ziemią, wymiar materialny przenika się z duchowym, lokalny z uniwersalnym, a doczesność z wiecznością. Symboliczne „środki świata” objawiają jego świętość, zarazem służą przywracaniu odwiecznych wartości.

W myśli Eliadego przejawia się jeszcze jeden ważny wątek – tęsknoty za rajem, czyli miejscem zgodnej egzystencji wszystkich stworzeń, przestrzenią świętą, pierwotną w swej harmonii i naznaczoną bożą obecnością. Tęsknota ta przejawia się w wielu kulturach i religiach. Ślady toposu tęsknoty za rajem można znaleźć już w wierzeniach ludzi z epoki mezolitu (8 tysięcy lat p. n. e.). Również i chrześcijaństwo jest przepełnione nostalgią za rajem utraconym. Jego bramy otwiera ponownie Chrystus poprzez śmierć na krzyżu, który stał się drzewem żywota.

Wystawę i katalog zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zrealizowano przy wsparciu Powiatu Nowosądeckiego, Firmy Vidok, Firmy Liszka - partnera handlowego Firmy Vidok, Firmy APA Polska
Partnerzy projektu: Muzeum Dwory Karwacjanów I Gładyszów w Gorlicach,
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Instytut Polski w Bratysławie

Zapowiedzi

29 lutego 2024 - 31 maja 2024

Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach

02 marca 2024 - 19 kwietnia 2024

Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów

02 kwietnia 2024 - 12 maja 2024

Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach

02 kwietnia 2024 - 06 maja 2024

Dwór Karwacjanów

Newsletter

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego biuletynu.

* indicates required

Informacje

Galeria Sztuki "Dwór Karwacjanów"

Godziny otwarcia
poniedziałek - piątek  8:00 - 17:00
sobota 11:00 - 17:00
niedziela 11:00 - 15:00
Opening hours
Monday - Friday  8 a.m. - 5 p.m.
Saturday 11 a.m - 5 p.m.
Sunday 11 a.m - 3 p.m.

Bilety wstępu / admission fees
bilet normalny / regular - 2,00 zł;
ulgowy / reducted - 1,00 zł

Dane kontaktowe:
38-300 Gorlice
ul. Wróblewskiego 10 A
fax 18 353-56-01
tel. 18 353-56-18

email: galeria@gorlice.art.pl

Do góry